ANDREA KOLLÁRIKOVÁ. Učím na strednej škole, konkrétne Hotelovej akadémii Ľudovíta Wintera v Piešťanoch. Vyštudovala som kombináciu slovenský jazyk a anglický jazyk, ale naplno sa ako učiteľka rozvíjam len v angličtine. Hneď na začiatku učiteľskej kariéry som zistila, že učiť rovná sa učiť sa a to každý deň.

O učiteľstve som snívala odmalička a doučovala som už počas strednej školy (jedine s bratom som nemala toľko trpezlivosti, ako so všetkými ostatnými?). Veľmi ma baví pracovať so stredoškolákmi a neviem si samu seba predstaviť nikde inde. Snažím sa vzdelávať nielen v angličtine cez seriály, filmy, knihy, ktoré ma dokážu pohltiť, podcasty, učebnice, semináre, webináre, online kurzy, ale aj v oblasti didaktiky – v súčasnosti ma zaujali myšlienky Roberta Čapeka a jeho ,,líný učitel“. Vyučovať ma veľmi baví, mám rada pozitívnu klímu v triede. Vážim si klímu našej školy a vynikajúci prístup mojich nadriadených ku všetkému novému, ale aj k zamestnancom celkovo.

Pri čítaní blogov učiteľov, ktorí prešli IRPU – Individuálny rozvojový program učiteľa, som tíško závidela a túžila byť súčasťou tohto projektu. A ono to vyšlo! Moje prvé stretnutie s IRPU-ťákmi dopadlo nad očakávania. Odniesla som si nielen príjemné pocity, že som stretla rovnako nadšených učiteľov ako som ja, ale aj konkrétne ,,úlohy“  na moje hodiny. Jednu som vyskúšala hneď na prvej hodine s budúcimi maturantami.

Dávid Králik nás učiteľov nechal vyskúšať  skupinovú prácu na vlastnej koži. Našou úlohou bolo odpovedať na ,,čarovnú otázku“ – Ako si predstavujem ideálnu hodinu? Za 20 minút sa nám podarili veľmi zaujímavé diela. My učitelia sme prišli na to, že nám nič nebráni v tom, aby naše hodiny boli také, aké ich naozaj chceme mať. Preto som sa mojich piatakov pýtala, ako má podľa nich vyzerať ideálna príprava na maturitu.

Pracovali presne podľa inštrukcií Dávida:

Výsledok ma nesmierne potešil:

Ráno sa zobudím plná(ý) pozitívnej energie a s chuťou učiť sa. Pri raňajkách si vypočujem zopár najnovších podcastov v angličtine. Vypíšem a preložím si slovíčka, ktorým som nerozumela. Popri varení obeda si pozriem seriál v angličtine s titulkami. Dohodnem si mentoring cez Skype s učiteľmi z Británie. Na večeru pôjdem do reštaurácie a budem sa tváriť, že som zahraničný hosť a celý večer budem komunikovať v angličtine. Každý večer pred spaním si prečítam  komplet celú maturitnú tému. A keď som ešte taká nabudená, prečítam si knižku v anglickom jazyku.

 Každý deň až do písomných maturít si opakujem gramatiku na hodinách aj doma. Na hodinách dávam pozor, píšem všetko, čo mi pomáha zlepšiť sa a zapájam sa. Poctivo sa pripravujem  na hodiny a plním všetky zadané úlohy. Vo voľnom čase počúvam podcasty a pozerám filmy a seriály s titulkami. Hľadám si texty a preklady pesničiek a čítam anglickú literatúru. Investujem do anglických časopisov (Friendship/Bridge). Na ústnu skúšku si každý deň prečítam témy, ktoré si sama spracujem a skúšam si pred zrkadlom výslovnosť. Vyhľadávam články s podobnou tematikou a prechádzam odborné texty. Snažím sa byť produktívna a počas bežných domácich prác využívam čas na počúvanie CNN a iných anglických správ. Zlepšujem si svoju angličtinu tým, že sa snažím komunikovať s anglicky hovoriacimi ľuďmi. Využívam Skype a iné videochaty na komunikáciu s inými zahraničnými študentami a navzájom si zlepšujeme svoju angličtinu.

 

Som nadšená z toho, že ma hoteláci pozorne počúvajú a presne vedia,  ako sa akýkoľvek cudzí jazyk naučia čo najlepšie. A výsledok našej skupinovej práce? Skúmala som, čo mojim študentom bráni v tom, aby robili to, čo napísali. Odpovedali úprimne, že lenivosť a veľa iných povinností pred maturitou, ale ja verím, že aspoň polovicu z toho, čo napísali,  budú naozaj robiť aj vďaka ,,čarovnej otázke“ na prvej hodine angličtiny v tomto školskom roku.

Priznám sa, že od stretnutia IRPU-ťákov už skupinová práca nie je pre mňa strašiakom. Pod vedením môjho mentora experimentujem a skúšam a verím, že sa budem zdokonaľovať v zadávaní inštrukcií a reflexii a moji študenti sa budú na hodinách cítiť ešte lepšie a odnesú si z nich oveľa viac než doteraz.

Andrea Kolláriková