Žijeme v dobe, v ktorej sa neskutočne rýchlo všetko mení. V školskom vzdelávaní sa mi už dlhšiu dobu zdalo, že sa nič moc nedeje, hoci nastupujúci miléniani, mi na hodinách dokazovali pravý opak. Nielen oni boli aktérmi volajúci ku zmene, ale aj moja dospievajúca dcéra sa často tvárila, že škola nie je úplne OK.
Hľadala som možnosti
Hľadala som možnosti ako sa vzdelávať k príprave študentov odborne. učím na odbornej škole a riešila som ako na to, aby študentov škola bavila. Snahy na MPC som skoro vzdala. Ukázala sa však možnosť zapojiť sa do programu IRPU, ktorý ponúka LEAF. Nadšená som všetko preskúmala a prihlásila sa do programu. Odpoveď prišla záporná, nezobrali ma. Myslela som si, že nie som ešte vhodne pripravená na zmenu alebo som už stará, 50+ je vek, ktorý má tento prívlastok. O krátky čas som prijala správu, že môžem nastúpiť. Ako náhradníčka som absolvovala ročný program, ktorý vo mne veľmi intenzívne rezonoval celý rok v mojom profesijnom, ale i súkromnom živote.
Mentor = podpora
Mentorka Janka bola úžasným sprievodcom na ceste, ale i pilierom, ktorý ma riadne podopieral. Celé svoje nadšenie, nové spôsoby, ako učiť YNAK som prinášala do tried, hlavne do jednej, kde som učila nosný odborný predmet. Všetko nasvedčovalo, že zmeny v triedach spĺňajú očakávania zúčastnených. Študenti podstatne aktívnejší, robila som všetko preto, aby som bola na hodinách ozaj lenivým učiteľom, keď si urobili nástenku z odbornej hodiny dobrovoľne, to ma riadne potešilo.
Avšak záverečná spätná väzba od žiakov to nepotvrdzovala. Nechápala som prečo. Napadlo mi prejsť to so študentami ešte raz, zistiť, kde sa stala „chyba“, aby sme ju mohli napraviť. Čo bolo za tým? Obava študentov, že týmto štýlom učenia nezmaturujú z odborného predmetu. Podarilo sa mi zistiť zdroj, ale na úplné vyriešenie už nezostával čas, blížil sa koniec šk. roka. Verila som, že v ďalšom ročníku bude priestor na vyriešenie. Pred nástupom na dovolenku som sa však dozvedela, že túto triedu asi nebudem učiť.
Nový rok, nové príležitosti
V septembri som v triede začala učiť iný predmet – právnu náuku. Študenti prišli za mnou a veľa sme diskutovali, začali sme odznova a podarilo sa nám hneď na úvod urobiť zmysluplný projekt pre celú školu k 30. výročiu novembra 89. Uplatnili sme v plnej miere kreativitu, tímovú prácu, riešenie problémov, spoluprácu a nakoniec aj rovesnícke učenie. …podvedome nabehli na systém správania, akým sme pracovali na hodinách. Výsledok? Vydarené podujatie! A tak trochu satisfakcia a pripomienka, že každá námaha prinesie ovocie. A potvrdenie slov mojej mentorky, že k zmene prídeme postupne po malých krôčikoch.
Aká je spätná väzba študentov?
Pripájam pár autentických slov študentov 🙂
„Priblížili sme spolužiakom, čo sa udialo…Pochopila som viac dejiny mojej krajiny… Keď som to počúvala som rada, že žijem v dnešnej dobe…Už viem, že sloboda nie je samozrejmosťou… Obohacovali sme sa navzájom a pracovali sme ako tím… Som vďačná, že som sa naučila niečo nové. Bola to dobrá príležitosť…“
Program IRPU je úžasná realita, ako meniť seba, vzdelávanie priamo na hodinách, možno aj širšie okolie. Som vďačná za komunitu IRPUtníkov. Rada sa vždy vrátim načerpať a potom dávať.
Renáta Fogeltonová, Žilina
P. S. Ak vás moje rozprávanie zaujalo a radi by ste podrástli (nie do šírky ani do výšky, ale učiteľsky), tak ste zrejme horúcimi kandidátmi do ďalšieho IRPU ročníka.