Premena školy zvnútra

Premena - cover foto

O programe

IKONKY-DO-PROGRAMOV-IRPU-01

Priamo u vás
v škole

IKONKY-DO-PROGRAMOV-ruky

Kolegiálna podpora
& tímová spolupráca

IKONKY-DO-PROGRAMOV-SPAP-01

Podpora a rozvoj
riaditeľa

leaf-ikony-tim

Komunita aktívnych
učiteľov & riaditeľov

Premena školy zvnútra je unikátny program budovania kultúry rozvoja učiteľského tímu prostredníctvom kolegiálnej podpory, ktorý je založený na osvojovaní a následnom využívaní základných mentoringovo-koučingových techník v každodennom živote školy. Nezisková organizácia LEAF sa ho rozhodla ponúknuť školám na základe mnohoročnej skúsenosti s úspešným a medzi učiteľmi z celého Slovenska obľúbeným programom IRPU (Individuálny rozvojový program učiteľa).

Program Premena školy zvnútra prichádza pod heslom “Buď zmenou, ktorú chceš vidieť v slovenskom školstve” a jeho cieľom je zvýšenie kvality vzdelávania pomocou vnútorných zdrojov školy, zlepšenie klímy v škole, zvýšenie aktivity a vnútornej motivácie počas vyučovacích hodín (a to zo strany žiakov i učiteľov).

cof
DSC_0080

 

So zapojenou skupinkou učiteľov na každej škole (min. 25% učiteľského zboru) pracujeme tak, aby synergicky tvorili jeden tím, rešpektujúc individualitu každého jeho člena. Dôsledkom posilnenia dôvery a spolupráce v učiteľskom tíme je zlepšenie klímy na škole.

Program je unikátny pretože sa sústredí okrem podpory a rozvoja učiteľov i na podporu vedenia školy (tzv. riaditeľský modul programu).

Prihláste sa do 25.5.2019

Povedali o programe riaditelia škôl

  • P. Petrovský, Gym. sv. Moniky Prešov

    “Projekt, ktorý škola realizovala v spolupráci s LEAF hodnotíme veľmi pozitívne. Učitelia dokázali prekonať vzájomné bariéry a niekedy určitú uzavretosť a otvárajú sa pre vzájomné poznanie a pre vzájomné posúvanie svojich schopnosti a talentov. Vzájomný mentoring im ukazuje možnosti zlepšovania ich profesionality, otvorenosti pre nové podnety a aj spätnú väzbu. Verím, že tento program a prácu s učiteľmi dokážeme pretaviť aj do budúcich rokov a vybudovať profesionálny tím mentorov pre našich učiteľov. Vrelo odporúčam všetkým školám.”
  • Jozef Sopoliga, riaditeľ, Evanjelická spojená škola, Martin

    “Najväčší prínos Premeny školy zvnútra vnímam v tom, že mení klímu v škole a tiež postoj k tomu, čo znamená rozvoj a ako ho dosiahnuť.”
  • Nataša Rokická, riaditeľka ZŠ Ždaňa

    “Očakávať zmenu školstva “zhora” znamená “čakanie na Godota”. Ak sa chce škola posunúť vpred, musí sa udiať zmena zvnútra. Táto zmena znamená o.i. zmenu v spôsoboch učenia, zmenu v spôsobe komunikácie medzi učiteľmi, žiakmi. A toto sa musíme/chceme učiť. Mentoring je ideálny spôsob na získanie nových pohľadov učiteľov na svoju prácu, otvára oči, i ústa všetkým zúčastneným. Je úžasné, ak škola dostane podporu zvonku na to, aby sa mohla posunúť vpred. Pre učiteľov je prípravné dvojdňové stretnutie “zážitkovým učením” a všetky ďalšie sedenia, rozhovory, mentorovanie… nástrojom na sebazdokonaľovanie a tým skvalitňovanie nielen seba , ale aj tých , ktorí sú na ceste s ním. Za tento zážitok my zo ZŠ, Jarmočná 96, Ždaňa ďakujeme a veríme, že bude dopriate aj ďalším školám sa jej zúčastniť.”
  • Vladimír Bálint, manažér školy, e-Škola Prievidza

    “Program Premena školy zvnútra u nás na škole výrazne podnietil spoluprácu pedagógov. Od nich samých máme spätnú väzbu, že sledovanie 2. učiteľa na hodine a aj počiatočné nahrávanie vlastnej hodiny, rozširujú pohľad na prácu učiteľa a jeho kvalitu. Prínosná je často nie len inšpirácia a rada od kolegov, ale aj úprimná pochvala a uznanie za dobre odvedenú prácu.”
  • Jana Marcineková, riaditeľka, SZŠ Bakomi, Banská Štiavnica

    “Keďže nám je vlastná neustála snaha o rozvoj a učenie sa, radi sa zapájame do rôznych projektov, ktoré nás posunú vpred. Jedným z takých programov je Premena školy zvnútra pod záštitou organizácie LEAF. Neučia sa v ňom deti, ale naši učitelia. Osvojujú si metódy, ako sa navzájom podporovať, pomáhať si, učiť sa od seba navzájom. Takáto dlhodobá podpora a spolupráca postupne prináša učenie, ktoré je pasiou pre deti aj pre učiteľov. Odborne sa tejto, v zahraničí stále viac obľúbenej metóde, hovorí mentoring. Ide v nej o to, aby sa rola učiteľa premenila na postavu sprievodcu, ktorý žiaka sprevádza vzdelávaním. Všetko toto robíme, aby sme napĺňali našu víziu vytvoriť školu, kde sa všetci dobre cítia, sú inšpirovaní a motivovaní slobodne a zodpovedne rozvíjať svoj potenciál. Je to lákavá cesta, však?”

Pre koho je program určený?

Premena je programom osobného i odborného rastu, ktorý prebieha bez zbytočnej byrokracie za pomoci skúsených mentorov z LEAF a v spolupráci s kolegami.

Prihlásiť sa môžu všetky základné i stredné školy bez ohľadu na typ zriaďovateľa. Moderné technológie umožňujú zapojenie školám z celého Slovenska – i menej dostupných miest a obcí, pretože individuálne konzultácie s mentorom z LEAF prebiehajú cez internet prostredníctvom video-hovorov (napr. cez Skype, alebo Zoom).

Ako prebieha prihlasovanie a výber do programu?

ikona-prihlaska

Riaditeľ školy vyplní prihlášku za školu (do 25. 5. 2019)

IKONKY-DO-PROGRAMOV-IRPU-02

Na jej základe sa so školou spojíme, aby sme dohodli hodinové (online) stretnutie, ktorého sa zúčastní vedenie školy spolu so všetkými učiteľmi (máj/začiatok júna 2019).

ikona-dobre-srdce

Učitelia aj vedúci pracovníci školy, ktorí sa po informačnom stretnutí DOBROvoľne rozhodnú zapojiť do projektu, vyplnia záväznú prihlášku (do 20.6.2019).

IKONKY-DO-PROGRAMOV-SPAP-01

Škola dostáva vyrozumenie o zaradení (alebo nezaradení) do projektu (do 5.7.2019).

Do projektu budú vybraté 4 školy, ktoré budú vykazovať najväčší potenciál na zmenu. Dôležitým kritériom zaradenia do projektu sú: silná motivácia pracovať na sebe i na zlepšovaní školy čo najväčšieho počtu učiteľov (minimálne však 25% učiteľského tímu školy) a tiež aktívne zapojenie vedenia školy.

Prihlasovanie je otvorené

Prihlasovanie škôl do programu je otvorené do 25.5.2019

Je program platený?

Účastnícky poplatok za celý program pre jednu školu je 1500€ (je možné hradiť v 2 splátkach). Celkové náklady na program sú mnohonásobne vyššie. Zvyšnú sumu, potrebnú k vykrytiu nákladov, zabezpečí LEAF.

V účastníckom poplatku sú zahrnuté tréningy a workshopy v rámci riaditeľského i učiteľského modulu, všetok potrebný materiál ako aj individuálne konzultácie s mentormi z LEAF. Účastnícky poplatok nezahŕňa dopravu a ubytovanie učiteľského zboru (vrátanie vedenia školy) na tréningy  – tie si zabezpečuje každá škola individuálne.

premena-palce

Pozrite sa, čo obsahujú jednotlivé moduly

  • zapojenie do programu vyžaduje v priemere 5-6 hodín mesačne a skladá sa z:

    • návšteva kolegovej vyučovacej hodiny (45 minút)
    • vzájomná kolegiálna podpora a sprevádzanie s kolegom (2 x 45 minút)
    • realizácia krokov, ktoré som si stanovil v rámci kolegiálnej podpory a ktorí vedú k inováciám mojich vyučovacích hodín (60 minút)
    • komunita vzájomného učenia: zdieľanie skúseností a prípadových štúdií v skupine s kolegami (4 x 60 minút počas trvania programu)
    • workshop s mentormi z LEAF (4 krát počas trvania programu)
    • zápis do „portfólia svojho rozvoja a inšpirácií“ (20 minút)
    • individuálna supervízia a konzultácie s mentorom z LEAF (4 krát počas trvania programu)



    Jan 2020 – Dec 2020
    13 rozhovorov po hodine s kolegami (6x ako mentor; 6x ako mentorovaný; 1x ako pozorovateľ)
    4 individuálne konzultácie s mentorom z LEAF
    aktívna účasť na „peer“ skupine s kolegami
    Budovanie portfólia inšpirácií a stratégií:
    1. inovovanie svojich vyuč. hodín
    2. rozvoj kolegiálnej podpory – rozvoj svojich zručností
    JAN 2020dvojdňový tréning všetkých učiteľov zapojených do programu (Kolegiálna podpora – mentoringové zručnosti; Učiteľ ako sprievodca vzdelávaním; Inovatívne formy výuky)
    Apríl 2020Workshop s kolegami v škole (Zdieľanie dobre praxe;Inovatívne formy výuky)
    August/Sept 2020Workshop zapojených škôl (s prespatím)
    Dec 2020/ Jan 2021Workshop s kolegami v škole – uzavretie programu
  • Modul pre vedenie škôl je zameraný na ich posilnenie v role pedagogických lídrov a lídrov tímov a pozostáva z:

    Okt 2019 – Dec 2019
    • úvodný dvojdňový tréning pre riaditeľov/vedenie zapojených škôl (Úvod do pedagogického líderstva – participatívny štýl riadenia; Mentoring & koučing: efektívna forma osobného i profesijného rozvoja; Úloha riaditeľa v procese zmeny)
    • koučingová konzultácia s mentorom z LEAF
    • online komunita vzájomného učenia pre členov vedenia zapojených škôl (prvé stretnutie v novembri 2019, ďalšie po vzájomnej dohode)
    • jednodňový workshop pre vedenie školy v Bratislave (Sila spätnej väzby; Efektívna komunikácia a riešenie problémov)
    JAN 2020Dvojdňový tréning spolu s učiteľmi (úvod programu pre učiteľov)
    Jan 2020 – Dec 2020
    • 6x individuálna koučingová konzultácia s mentorom z LEAF (termín dohodnutý individuálne)
    • 5 stretnutí so sprievodcom z biznisu (termín po vzájomnej dohode)
    Apríl 2020Workshop s kolegami v škole
    August/Sept 2020Workshop zapojených škôl (s prespatím)
    Október 2020Jednodňový workshop pre vedenie školy v Bratislave
    Dec 2020/ Jan 2021Workshop s kolegami v škole – uzavretie programu

Pre úspešnú realizáciu programu je kľúčové:

  • aktívne zapojenie vedenia školy a min. 25% učiteľského zboru školy
  • vytvorenie priestoru v rámci šk. kalendára na tréningy a stretnutia učiteľov (komunity vzájomného učenia)
  • pri suplovaní a tvorbe rozvrhu prihliadať na vzájomné návštevy/hospitácie kolegov na vyučovacích hodinách v rámci kolegiálnej podpory
  • otvorenosť účastníkov k inováciám a svojmu rozvoju
  • aktívna participácia zapojených škôl a učiteľov; ochota stretávať sa nad rámec bežných pracovných povinností (v uvedenom rozsahu)
  • pripojenie na internet, počítač s mikrofónom a kamerou (klasický notebook). Slúži na prepojenie so skúseným mentorom z LEAF počas individuálnych konzultácií.
  • videokamera (prípadne iné zariadenie ktoré slúži na nahratie vyučovacej hodiny (napr. pre kolegu, ktorý nemôže byť osobne prítomný kvôli rozvrhu). Je možné zapožičať z LEAF.

Aké sú hlavné ciele a prínosy programu?

Zmeny na úrovni školy:

  • Bezpečné prostrediekooperatívna kultúra založená na dôvere a otvorenej komunikácií

  • Funkčná kolegiálna podpora (vzájomná odborná podpora kolegov pri osobnostnom i profesijnom raste priamo vo svojich triedach v kontexte hodnôt a priorít školy a žiakov

  • Posilnenie riaditeľa ako lídra pedagogického procesu, smerovania školy a rozvoja ľudí (zavádzanie participatívneho vedenia školy)

  • Zlepšenie klímy v učiteľskom zbore, zvýšenie spolupráce a povedomia o silných stránkach kolegov a ich využitie v procese vzájomného učenia sa, vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie, spolupráce, práce v tímoch a kooperatívneho riešenia problémov.

Zmeny na úrovni učiteľov:

  • Nastavenie mysle zamerané na kontinuálny rast a zlepšovanie sa(posilňovanie a automatizácia reflexie hodín – práca s kolbovým cyklom); rozvoj agilného myslenia a proaktívneho prístupu učiteľa (Posilnenie presvedčenia, že veci môžeme aktívne meniť a ovplyvňovať ak sa preto rozhodneme)

  • Modernizácia vyučovacích postupov a posilňovanie pozitívneho riadenia triedy

  • Rozvíjanie komunikačných zručností (symetrická komunikácia; príjímanie a dávanie spätnej väzby a udržanie neformálnej disciplíny)

  • Zvyšovanie dôvery vo svoje zručnosti a schopnosť zvládať zložité situácie

  • Zmena mindsetu učiteľov tak, aby sa z nich postupne stávali sprieVODCOVIA vzdelávaním – “mentori” žiakov (zmena výučby v duchu Rogersovej Slobody a zodpovednosti) a s tým súvisiaca premena školy na bezpečné, podnetné a slobodné prostredie, v ktorom sa rozvíjajú učitelia i žiaci

  • Zvyšovanie pocitu zmysluplnosti a radosti z práce spojeného so znižovaním rizika vyhorenia

Čo ako učiteľ získam zapojením sa do programu?

  • Priestor na zastavenie a reflexiu.
  • Podporu kolegu, ktorý mi pomáha štrukturovať myslenie; pozrieť sa na moje aktuálne výzvy z rôznych uhlov pohľadu, pochopiť súvislosti a dopady; možnosť inšpirovať sa jeho skúsenosťou a uvažovaním, ak ho o to požiadam.
  • Praktické precvičenie zručností potrebných na vedenie efektívneho sprevádzajúceho rozhovoru (ktoré neskôr využijem i v komunikácií so žiakmi a vedení vyučovacej hodiny) a možnosť konzultácií so skúseným mentorom z LEAF.

Aké sú skúsenosti učiteľov s programom?

Aké formy práce sa využívajú v programe?

Kolegiálna podpora

Návšteva a reflexia vyučovacích hodín kolegov; sprevádzanie k efektívnemu riešeniu problémov a zavádzaniu inovácií do výuky

Spätná väzba

Spätná väzba a individuálne konzultácie so skúseným mentorom z LEAF

Inšpiratívne školenia

Séria inšpiratívnych školení na rozvoj relevantných učiteľských kompetencií

Komunita

Komunita aktívnych inovatívnych učiteľov (komunitné stretnutia a online webináre)

Workshopy

Workshopy a koučingové konzultácie pre riaditeľov škôl zamerané na rozvoj líderstva

Tím programu Premena školy zvnútra

premenaskoly-tim

Program zabezpečuje kvalitný tím školiteľov a mentorov,
ktorý tvorí Jana, Dávid, Viera a Alexandra.

Ako to bude celé prebiehať?

Program prebieha počas 2 školských rokov a pozostáva z modulu pre vedenie školy a modulu pre vyučujúcich. Zapojenie do programu vyžaduje v priemere 5-6 hodín mesačne na každého účastníka.

premena-ako-to-funguje1

do 25.5.2019
prihlasovanie škôl

premena-ako-to-funguje2

do 5.7.2019
výber škôl do programu

premena-ako-to-funguje3

október 2019
úvodný tréning pre riaditeľov

premena-ako-to-funguje4

január 2020
úvodný tréning pre zapojených učiteľov

premena-ako-to-funguje5

od februára 2020
pravidelná kolegiálna podpora

Prihláste sa do 25.5.2019

Jana M. Balážová
koordinátorka programu
jana.balazova@leaf.sk

Dávid Králik
garant programu
david.kralik@leaf.sk