Juraj Kováč: V treťom sektore nechápu, že nápad si musí na seba zarobiť sám

Social Impact Award, Rozbehni sa! či Najlepší nápad. Začínajúci podnikatelia, stredoškoláci aj neziskovky. To všetko vystihuje Juraja Kováča, jedného z našich expertných dobrovoľníkov. A ešte vám aj prezradí, aké sú najčastejšie chyby pri podnikaní a čo chýba organizáciám v treťom sektore.

 

Zameriavaš sa na startupy alebo na obyčajných ľudí, ktorí chcú začať podnikať?

Na obyčajných ľudí. Startupy v užšom zmysle vnímam tak, že to je globálna technologická škálovateľná firma, ktorá má rýchlo rásť a spraviť milióny alebo miliardy.

 

Kto je teda cieľovkou?

Holoritník.

 

To je kto?

Niekto, kto má málo skúseností, málo peňazí a možno nemá ani nápad. Je to taká bežná Anička z Detvy, ktorá je biznisom nepobozkaná. Chcem dať tomu človeku základnú gramotnosť.

 

Čo je tvojím cieľom?

Celé Rozbehni sa! je taký social biznis. Na jednej strane chcem pomáhať, to je moja priorita, a chcem dať podnikavosť aj do vzdelávania, aby na každej strednej škole žiaci absolvovali “rozbiehačský” kurz. Tak, ako máme plavecký na základnej škole, vieme plávať a neutopíme sa, tak aby to isté fungovalo na stredných školách a žiaci vedeli plávať v biznise a neutopili sa na trhu práce.

Keď sa vrátime k Aničke z Detvy, tak predpokladám, že nemá veľkú gramotnosť v podnikaní.

Nemá. A ak má, tak má takú oldschoolovú, čo znamená, že napíše biznis plán a musí si zobrať úver, no nerozmýšľa globálnejšie a lean startupovsky. Preto vytváram nástroje, aby človek pochopil, že hocijaký malý problém môže byť príležitosť. Že to mám premyslieť na KOZA štýl, teda ponúkať KOmukoľvek a aby to mohlo fungovať od ZAjtra; že to môže fungovať aj bezo mňa a ako tie náklady prepočítať.

„Vytváram nástroje, aby človek pochopil, že hocijaký malý problém môže byť príležitosť. Že to mám premyslieť na KOZA štýl, teda ponúkať KOmukoľvek a aby to mohlo fungovať od ZAjtra.”

Chcem ich naučiť tri základné veci. Ako nájsť nápad, ideálne jeden mesačne, ako premyslieť biznis model a ako za dve hodiny spraviť diagnostiku nápadu a do sto hodín ho otestovať. Prvá fáza podnikania je totiž nepodnikanie, čiže otestovanie, či sa oplatí začať s tým nápadom.

 

Stretávaš sa s tým často, že sa zaľúbime do svojho nápadu?

Jasné. Akurát teraz som písal 11 aha! momentov a práve jeden bol, že nezaľúb sa do svojho nápadu. Lebo nápad má prezumpciu viny a pokiaľ nie je otestovaný, tak je akoby vinný.

Hlavne by sme si mali uvedomovať, že jedna vec som ja, druhá vec je nápad. Všetci sa boja krachu a že to nevyjde. No nie je slabý človek, ale ten nápad, napríklad že nebol domyslený. Keď máš od toho odstup, tak chrániš sám seba.

Pomáhaš aj “neholoritníkom”?

Týka sa to aj ľudí, ktorí už podnikajú. Nástroje fungujú na akúkoľvek úvodnú fázu podnikania, ale aj pri inováciách už existujúcich nápadov. Mojou hlavnou misiou je rozbehnúť Slovensko. Preto chodím na stredné školy, kde majú možnosť absolvovať svoj “plavecký rozbiehačský” kurz.

Mojou hlavnou misiou je rozbehnúť Slovensko.”

Ako taký kurz v praxi vyzerá?

Minulý rok sme boli na osemdesiatich stredných školách a fungovalo to tak, že úvodné know-how bolo na videu a ktokoľvek mohol zorganizovať premietanie. A kto chcel, dostal krabičku Starter, následne mohol ísť do e-learningu a prihlásiť sa do inkubátora. Už je to otestované v malom a pripravujeme ďalší a väčší ročník.

 

Prečo si sa popri všetkých svojich aktivitách prihlásil do LEAF Programu expertného dobrovoľníctva?

Som nastavený tak, že by som mal byť užitočný. Preto keď som zbadal výzvu od LEAF na expertné dobrovoľníctvo, tak som neziskovke ponúkol možnosť otestovať ich nápady. Moja motivácia je maximalizovať svoju užitočnosť pre svet a toto je jedna z možností, ako to robiť.

 

Pomáhaš neziskovke, aby bola ziskovka?

Skôr aby robili social biznis. Páči sa mi, že to nie je ani ziskovka, ani neziskovka. Ak máš cieľ riešiť iba spoločenský problém a chýba ti biznis model, tak je to podľa mňa nesprávne. Zároveň ak chceš iba maximalizovať zisk a nehľadáš väčšie ciele, tiež je to nesprávne.

No keď máš také nastavenie, že chceš robiť zmysluplné veci, ale je jasné, že musí fungovať nejaký biznis model, tak je to super. To sa snažím organizácii ukázať.

 

Je niečo, čo funguje v treťom sektore inak ako v podnikateľskom prostredí?

No jasné. Tí ľudia sú odchovaní na grantoch. Najskôr vymyslia projekt, potom vyčíslia, koľko to bude stáť, a nakoniec hľadajú, kto to zaplatí. To je klasický fundraisingový prístup.

 

Biznisový je taký, že čo by boli ľudia ochotní platiť, kde je potenciál, poďme to vyžmýkať. Ľudia z tretieho sektora väčšinou nechápu, že nápad si musí na seba zarobiť sám. Rozmýšľajú tak, že veď to niekto zaplatí. Či už štát, alebo nejaký donor.

 

Čo ti priniesla účasť v LEAF Programe expertného dobrovoľníctva? Pomohlo ti to v niečom?

V rámci Programu expertného dobrovoľníctva som mohol priniesť svoje podnikateľské myslenie do chránenej dielne PRIMA a podporiť ich pri začatí nového projektu PRIMA taška. Účasť v programe mi pomohla sústrediť moju pozornosť na existujúce sociálne podniky s cieľom zlepšiť ich finančnú udržateľnosť.

 

Tvoje dobrovoľníctvo v programe sa už skončilo, rozmýšľaš ostať v tomto sektore aj naďalej?

Áno. Sú v ňom aj iné problémy. Teraz by som chcel spraviť niečo také, aby sa neziskovky začali učiť rozmýšľať probiznisovo. Čiže vymyslieť pre ne program, kde by sa naraz mohli učiť viaceré.

 

Kedy budeš mať pocit, že si rozbehol dostatok ” holoritníkov” či zaujimavých projektov?

Mojim dlhodobym cielom je naučiť základom podnikania 100 000 mladých ľudi na Slovensku. Vnimam to ako kritickú masu ľudí, ktorá to následne bude vedieť “posunúť” ďalej. Do roku 2020 bude rozbiehačský kurz pevne ukotvený na 250 stredných školách. Verim, že Slovensko potrebuje ako soľ viac ľudí, ktorí vedia tvoriť a rozbiehať a menej takých, ktorí čakajú, že im niekto ponúkne vysnívanú prácu.

 

S Jurajom sa zhováral: Mário Šmýkal