Marcelka je pani učiteľka na bratislavkej Základnej škole Dr. Ivana Dérera a svojich žiakov učí biológiu a chémiu. Tento školský rok sa rozhodla zapojiť sa do Individuálneho rozvojového programu IRPU, v ktorom sa snažila učiteľsky podrásť. V marci však musela triedu plnú žiakov vymeniť za učenie spoza monitora v teplákoch ?
Biológia online
Mimoriadna situácia si vyžaduje mimoriadne riešenia.Okrem toho, že priestor tried vymenila za ZOOM, rozhodla sa, že svojim žiakom skúsi natočiť video, kde im bude vysvetľovať všelijaké témy z biológie. Svoju obývačku preto premenila na nahrávacie štúdio a vznikli skvelé videá, ktoré rozoberajú témy ako sú lišajníky, kvasinky, plesne, pŕhlivce, hlístovce a pásomnice.
Biologické jednohubky
Natáčanie videí je však časovo dosť nároče, preto Marcelka vymyslela kratšiu verziu tzv. Biologické jednohubky, ktoré trvajú iba pár minút ? Ochutnať ich môžete na tomto linku:
Čo na to žiaci?
Po návrate do škôl sa Marcelka zaujímala o tom, ako sa videá žiakom páčili. Pomocou spätnej väzby sa dozvedela, že „videá sú skvelé, oveľa viac sa naučím, ako keď si len píšem poznámky, prečítam a musím sa to naučiť. Vážim si, že to takto robíte, ak hneď nepochopím nové učivo, tak si prehrám video a naučím sa to.“ V spätnej väzbe sa často opakovalo aj to, že videá sú zábavnou formou, ako sa naučiť nové veci, dá sa k nim opakovane vrátiť a žiakov motivujú k tomu, aby si viac všímali veci v prírode okolo seba. Niektorí zo žiakov Marcelke zanechali aj tip, ako ich môže využívať ďalej: „Bolo by úžasné, keby sa dali natáčať aj keď budeme chodiť do školy, pre tých, ktorí sú chorí, určite pochopia učivo rýchlejšie ako keď si len odpíšeme poznámky,“ ocenil zmysle videí jeden zo žiakov.
Máme pre vás tip: Čo tak vyskúšať flipped classroom – obrátenú výuku?
V skratke ide o to, že žiaci si pred hodinou/stretnutím s učiteľom naštudujú nejakú tému/teóriu (napr. vo forme krátkeho 5-10 minútového) videa a potom na hodine pokračujú, za podpory učiteľa, v aplikačných úlohách, diskusií…
Iným slovom doma, pred hodinou, sa pohybujú na prízemí a prvom poschodí Bloomovej pyramídy a potom na hodine so spolužiakmi a sprevádzaní učiteľom stúpajú do jej vyšších poschodí ?
Aké výhody má “obrátená výuka”?
Tu sú 3 z nich:
- individualizované tempo pri osvojovaní základných informácií (žiak si môže zastaviť video, alebo si pozrieť niektorú časť opakovane – presne ako potrebuje a pritom “nezdržuje” svojich rýchlejších spolužiakov
- jednoduchšie veci, si prejde žiak sám v rámci prípravy a na hodine sa vytvorí priestor na vyjasňujúce otázky a aplikačné úlohy pri ktorých je podpora učiteľ vítaná. Pri klasickej hodine je to často obrátene
- ak mám žiaka, ktorý chýba, ľahko dobehne vysvetľované učivo, lebo je na videu ?