Cítila som sa ako na nádhernom koncerte. Akoby sa dynamické skladby striedali s pokojnými, veselosť s vážnosťou, hra so sústredenou prácou, či príliv s odlivom.

A to som pôvodne len chcela vidieť, ako sa spätná väzba reálne používa v triede. Už vlani som absolvovala workshop u pani učiteľky Marty Páleníkovej na túto tému, ktorý ma veľmi oslovil. Keď sa vďaka mojej mentorke Lucke a programu IRPU naskytla možnosť sprevádzať Martu na vyučovaní počas celého jedného dňa v škole Félix, neváhala som ani chvíľu. Vidieť, ako sa rôzne spôsoby spätnej väzby používajú priamo počas školských hodín, bolo ešte o niekoľko levelov silnejšie.

Stráviť celý deň pozorovaním práce iného učiteľa bol pre mňa obrovský zážitok. Viem, že Marta sa pri jej skromnosti nepoteší, ak budem ospevovať jej pedagogické majstrovstvo, no sledovať ju pri práci bolo neskutočné. Je veľký rozdiel pozrieť si jednu hodinu a sprevádzať učiteľa počas celého školského dňa, od ranného privítania na harmonike, počas prestávok až po únavu na konci vyučovania a jeho kreatívne zavŕšenie. Vidieť ho, ako sa popasuje s množstvom neočakávaných situácií, ktoré život v triede prináša a v prítomnosti mentorky premýšľať nad tým, ako skúsenosti preniesť do vlastnej triedy, čo by fungovalo, čo nie a prečo.

Odchádzala som povzbudená a posilnená. Mám tento rok triedu, ktorá je pre mňa veľkou pedagogickou výzvou a sú momenty, keď cítim, že ma táto výzva premáha. Keď som o deň neskôr sedela v rannom kruhu s mojimi kreatívcami (ako ich výstižne nazvala moja mentorka), cítila som sa istejšia v tom, čo chcem týmto deťom priniesť a ako by som chcela, aby môj prístup k nim vyzeral.

Dopriala by som takýto deň aj iným pedagógom. Myslím, že my učitelia by sme mali mať častejšie možnosť učiť sa jeden od druhého. Veď majstrovstvo v čomkoľvek sa po stáročia odovzdávalo formou pobytu učňa s majstrom…

Tak ešte raz vďaka, Marti, vďaka, Lucka, vďaka, LEAF!

Mária McCormick, učiteľka, BA