Na počiatku bolo IRPU (Individuálny rozvojový program učiteľa), v ktorom mentor pravidelne navštevoval svojich učiteľov priamo v ich triede. Bola to paráda, no bolo to nefér.

Ono, je fyzicky nemožné, mať mentorov v každej dedinke na Slovensku, a preto sa stávalo, že aj keď bol nejaký učiteľ sebemotivovanejší a pripravený na zmenu, lokalita, kde učil, nepustila a my sme ho museli odmietnuť. Keďže sa v LEAFe razí teória, že namiesto odpovede „To nejde“, hľadáme odpoveď na otázku „Ako by to mohlo ísť“, zrodila sa hviezda…ehm, myšLIENKA, nahrávať hodiny na video, tie pozdieľať svojmu mentorovi, pokojne vzdialenému niekoľko sto kilometrov a následne hodiny z pohodlia domova pri káve, či poháriku dobrého vínka, zreflektovať 😀  

Takýto online mentoring obnáša niekoľko špecifických krokov zo strany učiteľa: 

1/Súhlas od rodičov: Vzhľadom na GDPR musí učiteľ ešte pred začiatkom mentoringu osloviť rodičov žiakov (najlepšie na osobnom stretnutí-rodičovskom združení ;o), ktorých sa bude online mentoring týkať, informovať o tom, že sa púšťa do takéhoto DOBROdružstva. Vysvetliť im, že to ide spraviť preto, aby ich deti dostali kvalitnejšiu výučbu a že sa záznamy z hodín nebudú nikde zverejňovať. V závere stretnutia je potrebné, aby dal rodičom podpísať súhlas s natáčaním (tento súhlas, ktorý mu dá predpripravený LEAF a zabezpečuje, že je všetko právne v poriadku). 

2/Zohnať kameru/mobil s dostatočnou kapacitou na nahratie jednej vyučovacej hodiny (okolo 2 Giga) 

3/Kameru/mobil učiteľ umiestni v rohu triedy, ideálne tak, aby záber pokrýval celú triedu, poprípade jej väčšiu časť. Spustí nahrávanie a potom už len učí. 

4/Nahraté video pošle svojmu mentorovi buď cez privátny google drive, alebo prostredníctvom share point (prístup dostane od LEAFu). Ak je súbor príliš veľký a prenos by trval niekoľko hodín, zdatnejší učiteľ môže súbor v počítači skomprimovať do menších objemov a takto upravený poslať (to však nie je nutnou podmienkou, len „nice to have“ ;o) 

5/Dať echo mentorovi, že „halo halo, hodinu máš pozdieľanú“ a dohodnúť si s ním, kedy spoločne rozoberú. 

6/V deň D, hodinu H, minút M a sekundu S si navariť kávu, zapnúť počítač, naštartovať skype a kecaaaaaaaaaaaaaaaaaaaať ?  

Tento krátky blog vznikol najmä preto, aby som trošku priblížil priebeh online mentoringu, keďže sa viacero učiteľov počas výberových pokecov obáva, čo to pre pána kráľa je ten online mentoring 

Ps: Ak by ste radi okúsiť IRPU na vlastnej koži, či už offline (ako stará škola ;o), alebo online, teraz je ten správny čas. Zmena je len „klik“ ďaleko (blízko ;o) 

Carpe diem ? 

Dávi;D Králik